Vědecké tipy, jak zlepšit hodiny spánku

Každý z nás za celý život prospí 24 let. Hodně, jestli? Právě proto je důležité vědět, jak nás fenomén spánku ovlivňuje a co můžeme udělat pro to, aby náš spánek byl co nejkvalitnější.

Vědecké tipy, jak zlepšit hodiny spánku
Vědecké tipy, jak zlepšit hodiny spánku

Kdy naposledy jste se fakt dobře vyspali? Kdy naposledy jste se ráno opravdu cítili skvěle? Zdravý spánek je důležitý, ale jen pro málo z nás, je to skutečná priorita. Tušíme sice, že bychom měli spát 8 hodin denně. Když však máme udělat volbu mezi a) jít spát, b) dělat cokoli jiného, většinou padne volba na to druhé.

Jdeme se večer bavit, díváme televizor nebo ťuká do klávesnice a snažíme se dohnat zameškanou práci.

Spánkový dluh je něco, s čím jsme se naučili žít. Dávno jsme zapomněli, jaké to je probouzet se opravdu odpočatý a plný energie.

Chceme toho hodně dokázat, hodně stihnout, žít naplno. V práci máme deadlajny a ty třeba naplnit. Den má jen 24 hodin a tak se mnoho z nás rozhodne ukrást si nějakou tu hodinku právě ze spánku. Někdy proto, že chceme. Někdy proto, že „musíme“.

„Spánek je pro slabé.“ – Marissa Mayer, ex-CEO krachující společnosti Yahoo!
Wall Street Journal ještě v roce 2011 napsal o tzv. nespícího elitě. Je to 1% až 3% lidí, kteří (podle jejich vlastních slov) nepotřebují spát a pracují extrémně tvrdě. Jsou současně noční sovy a ranní ptáčata.

Marissa Mayer, původně zaměstnanec Google číslo 20, dnes ex-CEO Yahoo !, glorifikované své pracovní nasazení a nedostatek spánku. V začátcích Googlu prý pracovala 130 hodin týdně a minimálně jednou za týden táhla celou noc.

Kromě Marissy Mayer se k nespícího elitě řadí i Jack Dorsay, CEO Square a Twitteru.
Ten svou ranní rutinu popsal takto: „Vstávám o páté, medituji 30 minut, 20 minut cvičím, udělám si kávu, jdu do práce. Spím od 11:00 do 5:00. Pomáhají mi klapky na oči, meditace a cvičení. 

V jiném rozhovoru však přiznal, že v obou společnostech Twitter i Square, pracuje 8-10 hodin každý den. To by vycházelo tak, že Jack někteří dny spí pouze 4 hodiny. „Nenaspal toho mnoho, ale stačí mi to.“, Řekl Jack Dorsey v rozhovoru pro All Things Digital.

Nicméně pokud si myslíte, že k této nespícího elitě patříte i vy, zamyslete se raději znovu .
Pokud i vy říkáte: “ Mně stačí spát 4 hodiny! Proč ztrácet čas? Spát budu, když budu mrtvý. „, Vaše věštba se vám může velmi rychle naplnit.

„Pouze pět procent lidí, kteří o sobě tvrdí že nepotřebují spát 7-8 hodin denně, mají pravdu. Ostatní lžou sami sobě a koledují si o  vážné zdravotní problémy . „, Říká Dr. Buysee z amerického Centers for Disease Control and Prevention.

Nedostatek spánku může mít fatální následky
Podle National Sleep Foundation má spánková deprivace za následek 100,000 dopravních nehod, 76,000 zranění a 1,500 úmrtí za rok.

Je běžnou praxí, že lidé se nedostatek spánku přes týden snaží dohánět tak, že spí déle o víkendu. Tento plán má ale své mouchy …

Kdybyste každý den spávali pouhých 6 hodin namísto doporučených 7 až 8, chybí vám tak každý den 1,5 hodina. Za pět dní, od pondělí do pátku, je to tedy 7,5 hodiny.

Pokud bychom to chtěli o víkendu dohnat, nejlepší řešení by bylo si v sobotu i neděli si odpoledne zdřímnout na 3 až 4 hodiny. Pouze tak bychom svůj spánkový dluh splatili.

Jenže tímto způsobem bychom si kompletně narušili spánkový cyklus a celou nedělní noc bychom pravděpodobně strávili sledováním do stropu. Pondělní ráno by bylo hrozné.

Kolik hodin spánku opravdu potřebujeme?
Vědecké studie nám ukazují, že lidé kteří spí mezi 6,5 a 7,5 hodinami každou noc, žijí nejdéle. Ti, kteří spí ať už více či méně, žijí kratší. Přemíra spánku totiž škodí stejně jako jeho nedostatek. Neměli bychom spát ani příliš málo, ani příliš mnoho. Překvapujícím faktem však je, že spát 8.5 hodiny může být horší než spát pouze 5 hodin.

Kolik hodin tedy třeba spát? Podle National Sleep Foundation záleží na věku a platí následující čísla.
– Novorozenec (0-3 měsíce) … 14-17 hodin
– Kojenec (4-11 měsíců) … 12-15 hodin
– Batole (1 až 2 roky) … 11-14 hodin
– školkaři (3 až 5 let) … 10- 13 hodin
– Školák (6 až 13 let) … 9-11 hodin
– Teenager (14 až 17 let) … 8-10 hodin
– Dospělý člověk (18 až 64 let) … 7-9 hodin
– Starší člověk (více než 65 let ) … 7-8 hodin

I kdybyste spali méně, jste si jistý, že „ušetřený“ čas strávíte efektivně?
Nemám teď ani tak na mysli shlédnutí seriálů na internetu ani tvrdou práci v kanceláři.

Jsem přesvědčen, že nejkvalitnější strávený čas je ten, který strávíte se svou rodinou, přáteli nebo při svých koníčcích. Dovolte mi pomoci si „starou lidovou moudrostí“, jejíž je plný Facebook 🙂

Když budete v 40-tce po infarktu ležet v nemocnici, určitě si nebude říkat: „Ach, bodaj bych stihl jít na více meetingů a poslat více emailů.“ Pokud budete mít vážné zdravotní problémy, vaše uvažování půjde úplně opačným směrem.

Budete si přát, abyste pracovali méně.

Protože žádné peníze, žádná produktivita, kterou se někteří lidé vychvalují na diskusních fórech vám vaše zdraví nevrátí.

A věřte tomu, že spánek je pro vaše zdraví mega důležitý.
Schválně, jaká je vaše produktivita, když se nevyspíte? Když například jdete do práce den po oslavě něčích narozenin? Makati jako obvykle nebo spíše nevíte napočítat do deseti?

Já jsem rozhodně ten druhý příklad.

Pokud se nevyspím, jsem nevrlý, bez chuti a energie pracovat. Jediné, na co jsem schopen myslet, je někam se natáhnout a dospat to, co jsem ztratil. Spánek je prostě základní biologická potřeba.

Nedostatek spánku může způsobovat obezitu, zhoršuje paměť, oslabuje imunitní systém, u mužů snižuje hladinu testosteronu, snižuje reakční doby a mentální výkonnost, snižuje kvalitu pleti, zvyšuje riziko srdečních a cévních chorob a v neposlední řadě zkracuje život.